yang lepas jangan dilepaskan

Tuesday, August 9, 2011

Sejauh Mana Usaha Kita Melindungi Aurat?


asalumualaikum

Apabila berbicara tentang aurat, selalunya kita memfokuskannya kepada kaum wanita. Adakah mereka sahaja yang wajib menjaga dan menutup aurat? Bagaimana pula dengan kaum lelaki? Sebenarnya, dalam hal-hal berkaitan aurat, kedua-duanya tidak terkecuali daripada kewajipan menjaga dan menutup aurat. Bagaimanapun, kaum wanita sering dipandang berat akan hal inikerana pada wanita ada tarikan sehingga ia boleh menimbulkan fitnah.

Walaupun isu aurat sering dibahaskan dan menjadi topik perbualan dalam kehidupan seharian, namun ia dipandang sepi oleh umat Islam sendiri.
Jika cetek ilmu sekalipun, tidakkah mereka memerhatikan mengapa ada Muslim dan Muslimah yang begitu menjaga dari aspek pemakaian mereka tanpa mendedahkan aurat dan mengapa pula kita dengan ringkasnya memakai kemeja-T tanpa lengan bagi wanita, berseluar pendek dan tidak mengenakan tudung?
Walaupun ramai yang sudah tahu tentang hukum larangan membuka aurat akan tetapi mungkin ada yang terkeliru dan salah faham akan konsep menutup aurat dalam Islam atau pun sengaja buat-buat tidak faham (membuka aurat dengan sengaja). Masing-masing mempunyai hak sendiri dalam menentukan cara hidup, namun itulah silapnya.

Solat Dengan Pakaian Harian
Menurut Pensyarah Bahasa Arab di Pusat Bahasa, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia , Dr. Marsufah Jalil, aurat adalah sesuatu yang mengaibkan. Sekiranya kita membuka aurat tersebut, maka ia akan menyebabkan keaiban dalam masyarakat. Dalam Islam, aurat mempunyai had-hadnya iaitu aurat wanita sesama wanita Muslim, aurat wanita Muslim dengan wanita non-Muslim dan aurat wanita dengan lelaki mahram dan bukan mahram.
"Sesetengah wanita beranggapan menutup aurat itu cukup sekadar memakai tudung serta memakai pakaian yang menutup tubuh sahaja. Sedangkan ia masih tidak memenuhi ciri-ciri yang digariskan dalam Islam iaitu memakai pakaian yang ketat, jarang dan menampakkan bentuk tubuh badan."
www.tips-fb.com

4 comments:

hyz said...

yup... setuju... kebanyakan wanita skg hanya tahu bertudung. tapi melengkapkan diri sebagai wanita muslimah masih cetek ilmunya...

Siti Nurazlinda said...

masing masing ada pendirian tersendiri . linda juga masih memperbaiki diri . :) thnx ya , good info !

lynnlola said...

nice issue. isu yang tak kan pernah habis dibicarakan. skarang plak bermacam2 fshion muncul. semakin ramai yg bertudung~ tp masih tidak menepati kehendak syarak. semuenye kerana fashion.. nak berfesyen bulih~ tp biarlah patuh pada tuntutan agama :)

BM said...

sama2 kita perbaiki diri sendiri....
insyallh