yang lepas jangan dilepaskan

Tuesday, July 19, 2011

Lembu punye Anjing nih !

asalamualaikum .

alhamdulillah , aku masih sempat bernafas di dunia yang sementara ini dan aku bersyukur kerana masih diberi peluang oleh Allah Taala walaupon hari2 aku melakukan dosa dengan tidak sengaja . Allahualam


takde nye aku nak berceramah dekat sini . aku just nak kongsi satu cerita yang dapat membuka mata anda semua untuk membeza kan antara manusia dengan binatang haram seperti anjing . ni die antara dialog lembu dan anjing tersebut 

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?

ANJING: aku lalu tepi dua orang mansuia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disertu. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di sertu.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

ok dah dapat makna disebalik cerita nih ? senang je , jika korang bersentuhan lelaki dan perempuan bukan muhrim . makne nya korang lebih hina dari anjing tau . sentuh anjing pon tak berdosa , kene samak je . 

antara hadis yang menunjukkan haram lelaki dan perempuan bukan muhrim bersentuhan

hadits-hadits yang menunjukkan larangan ?menyentuh wanita? serta hadits-hadits lain yang maknanya serupa. Misalnya hadits shahih yang berbunyi:

?Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.? [HR. Thabrani].

Atau hadits yang berbunyi:

?Lebih baik memegang bara api yang panas dari pada menyentuh wanita yang bukan mahram.?

Ketiga, juga di dasarkan pada sabda Rasulullah Saw yakni:

?Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan wanita.? [HR. Malik, Tirmidzi dan Nasa?i].

jadi aku harap anda yang pernah bersentuhan lelaki dan perempuan .. jangan buat lagi . ye lah , siapa aku untuk melarang anda ? kan . tapi apabila aku tahu tentang sesuatu benda yang harus aku sebar kan . itu dah menjadi kewajiban aku sebagai seorang muslim untuk sebarkan . kalau aku tak bagitau dosa lah kan ? 

fikir kan :)





www.tips-fb.com

5 comments:

meaw said...

jangggggg! kamu letak meaw dekat bloglist?terima kasih lalink! apapon, kesalahan yang lepas kita perlu sesal .. ubah dan terus ubah :D

rayne rawt rawt said...

dah lame . onie tak pasan . ngeh33...
welcome :D
yeahh . ubah untuk kebaikan

Abang Stalker said...

terbaik3..



bgs entri kau ni.


biar sedar ckit,'spe mkn cili dia yg terasa pedas'. :)

nashanadz said...

thanks for sharing... terbaek~!!!

kotak bulat said...

:) nice sharing.. buat org terpikir akan dosa.. :)