yang lepas jangan dilepaskan

Friday, August 12, 2011

Betul ke tidur bulan puasa itu ibadah ?

asalamualaikum


hai manusia yang berpuasa sekalian ..

dah 11 hari puasa right ? walaupun aku ada ramai kawan yang tak puasa dalam 11 hari ni . kawan ok , bukan aku . orang lain . then dekat sekolah aku sering cikgu cakap banyakkan lah ibadah kita kepada Allah .. sebab bulan ni sangat mulia .. syaitan syaitan diperlahan kan oleh Nya .. nafsu kita pon tak sekuat selain bulan puasa kan ..



and aku dengar orang cakap bulan puasa ni kalau kita tidur ia nya salah satu dari ibadah orang puasa .. aku terfikir , betul ke ? kalau nak cakap sunnah rasulullah , baginda siap berperang lagi bulan puasa ni kan ? kalau salah sila bagitau aku .. aku tak la salah kan orang yang cakap tu dan bukan aku tak percaya bulat2 perkara ni .. tapi kalau tidur seharian pon salah jugak , tinggal solat zuhur , asar kan dah berdose ..

kalau ada hadith pasal tidur orang puasa ini satu ibadah and hadith tu sahih , yes i accept .. maka ibadah la . tapi setakat aku mencari ni , aku tak jumpe lagi hadith sahih .. dan aku ada mencari hadith2 ini dalam blog ni [link]



lepas ni insyaallah aku akan terus cari kesahihan pasal ni dan aku buat huraian senang pasal ni . ia nya sangat senang .. "orang islam yang ambil masa lapang pada siang hari untuk tidur , mereka menyimpan tenaga untuk beribadat kepada Allah pada waktu manusia semua tidur (tengah malam 1-4 pagi) "

am i right ?

www.tips-fb.com

8 comments:

Eda Latiff said...

erkk...yeke..x penah tau pulak tidur bulan puasa ni satu ibadah..huhu

Unknown said...

kan kata pepatah"tidurpun satu ibadah"tp jgn lah smpai berjam2 plak..hehehe....

fαrιѕyα ♥ said...

yupp...betol2...kalau kite dok diam pon dikira berzikir :)

rayne rawt rawt said...

hahaa .. ye ke .. tu lah yang cekgu duk sebut kat sekola . betul la tu

NuSaNa NoSa 91 said...

"Tidurnya orang yang berpuasa itu dianggap ibadah, dan diamnya merupakan tasbih, dan amalnya (diganjari) berlipat ganda, dan do'anya mustajab, sedang dosanya diampuni".

ada seseorang bgtau keen, ni hadis dhaif sbb di sanadnya ada Sulaiman bin Umar An-Nakha'i, seorang pendusta (baca : Faidlul Qodir No. 9293)..

klu salah, tlg betulkan ye~ ^_^

Lea Isnawi said...

tidur lagi la akan buat badan kite lemah

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

aku kadang2 terlebih tdur jugak ni...kadang2 bila lapar rasa ngantu =D

BM said...

kalau dah tidur sepanjang hari tu bukan sunat dah...
haha...