yang lepas jangan dilepaskan

Monday, March 7, 2011

lawak politik ( lawak yer)

asalamualaikum

readers !!!! korang !!! u allllssssssssssssssssssssssssssss... ahahaha.. lame doh rawt rawt menghilang kan diri.. kene culik laa.. adooii.. hak2.. okei tipu je.. rawt rawt malas sebenar nye nak blogging ni.. pagi petang ade kije.. adoiii. hek3..

rindu entry rawt rawt ? huhu.. kali ni nak kongsi entry lawak pulakk.. pengajaran nye rawt rawt akan bagi lepas abes korang bace entry ni :)


Sebuah keluarga dari golongan pertengahan, dimana suami dan isteri bekerja. Mereka mempunyai dua orang anak. Seorang lelaki berusia 9 tahun dan seorang perempuan berusia setahun. Segala urusan rumah di kendalikan oleh seorang pembantu rumah Indonesia.

Pada suatu malam, ketika sedang makan malam sekeluarga, si anak sulung yang berusia 9 tahun itu bertanya pada si ayah, “Ayah, apa itu politik?”. Tersedak si ayah mendengar persoalan anaknya itu. Jawab ayah, “Politik itu macam keluarga kita. Ayah dapatkan wang untuk keluarga kita, ayah adalah kapitalis, Mama gunakan wang itu untuk menguruskan keluarga kita, jadi mama adalah kerajaan. Kakak pembantu rumah kita adalah golongan pekerja. Kamu adalah rakyat dan adik kamu adalah generasi masa depan. Faham?

Kelipok-kelipok mata si anak kejam celik. Memang tidak faham. Lantas si ibu mencelah, “Tak apa, malam ini waktu hendak tidur, kamu fikirkan apa yang ayah cakap dan cuba faham okay.

Jadi semalaman si anak berusia 9 tahun itu tidak dapat lelapkan matanya berfikir tentang politik. Sehingga akhir sekali dia menjadi jemu dan hampir terlelap. Pada waktu itulah, si adik buat perangai. Meraung tengah-tengah malam pulak. Si anak itu pergi ke bilik ibu dan ayahnya hendak memberitahu bahawa adiknya itu sedang meraung kerana pampersnya sudah penuh najis.

Sampai di bilik dia lihat si ibu sedang lena tidur. Walau berkali-kali dipanggil, si ibu tetap tidur. Di lihat si ayah pula tiada di sebelah ibu. Jemu mengejutkan ibu yang tak bangun-bangun, dia mengambil keputusan ke bilik pembantu rumah. Bila dibuka bilik pembantu rumah, dia lihat si ayah sedang ‘membelasah’ si pembantu Indonesia itu. Akhir sekali si anak terpaksa menyalin pampers adiknya sendiri.

Sewaktu bersarapan esok pagi, si ayah bertanya, “Dah faham apa itu politik?. Si anak yang sedang selera makan selamba menjawab, “Dah!”. Si ayah dan ibu terkejut dengan jawapan selamba itu. Lantas si ibu mencelah, “jadi apa dia politik tu?”.

Si anak tanpa mengangkat muka melihat ayah dan ibunya, dengan tenang menjawab. “Sewaktu kerajaan sedang asyik tidur, golongan kapitalis menodai golongan pekerja. Akibatnya rakyat di abaikan dan masa depan bergelumang najis! Itulah politik”.

Kali ini mata si ayah dan si ibu pulak yang kelipok-kelipok pejam celik.

=)) lawak kann.. waakakkaa.. pengajaran nye adelah.. ibu bape jangan lah mendedah kan pasal politik dekat anak2 kite yang kecik molek walaupon ditanye.. kerane die akan menjawab ntah pape.. wakakkaaka 

p/s : ni entry lawak .. bukan entry busuk !
www.tips-fb.com

8 comments:

sicomot-comel said...

haha..
bijak betul budak tuh..
keh3

woot woot said...

mantop !! hahaha


membelasah pekerja ! lucah !

rayne rawt rawt said...

hahaha.. bapak borek anak rintik .. eh betol ke ? wahha

rayne rawt rawt said...

@woot woot : membelasah.. memang ganas

Eda said...

perghhh...ini contoh yg tidak baik utk perkembangan minda kanak2 nih..huhu

pandai tul budak tu berkias ek..huhu

zati embong said...

amboi,tinggi betul bahasa budak 9 tahun itu.kagum jat O.o

salam dr blogger ganu

gigiAriEma said...

haha..hambek kau.. sekali ayh ibu dia pulak yg tak phm..hehe

Shary Asfiza said...

hahahhaa....bagus lah budak tuh....